Cultuursector verrijken en aanbod inclusiever maken met digitale middelen
Published by New Media Systems on
Op 1 en 2 juni 2023 vond de online conferentie plaats van DEN Kennisinstituut cultuur & digitale transformatie. Rode draad was om met digitale middelen zo veel mogelijk publiek te bereiken en binden om in de toekomst als cultuurmaker en culturele instelling relevant te blijven.
Fysiek aanwezig blijft maar we kunnen niet om digitale betrokkenheid heen. Het heeft heel veel te bieden en maakt de beleving juist breder en intenser. Het publiek van de toekomst wil niet alleen kijken en luisteren maar vooral zelf doen en geëntertaind worden in hun eigen digitale omgeving. Fysieke performances en digitaal cultuuraanbod kunnen allemaal naast elkaar ontstaan.
Voor makers en instellingen in de culturele- en creatieve sector zijn er een aantal regelingen om met (digitale) innovatie aan de slag te kunnen gaan. Innovatielabs, Cultuurloket DigitALL, Cultuur innovatiefonds Provincie Utrecht en DEN wisselen hun ervaringen met elkaar uit en gaven tips voor instellingen die ook een aanvraag willen indienen. Zij zien helaas dat de effort bij met name theaters nog steeds op offline zit. Een ad hoc beleid gericht op het nu, en niet waar sta ik als organisatie over 5 of 10 jaar?
Een digitale transformatie is meer dan alleen software aankopen en implementeren. Het is een verandering in de mindset. Digitalisering moet een onderdeel worden van een organisatie, je doet het er niet zomaar bij. Het gaat over keuzes maken en innovatie opnemen in een langere termijn visie/beleid.
Natuurlijk wordt er ook gesproken over auteursrechten. Wij horen dit vaak als belemmering voor het aanbieden van online content. Het blijkt een lastige strijd. Enerzijds zijn auteursrechten waardevol ter bescherming van de makers. Anderzijds is het bereik met digitalisering en de maatschappelijke impact groter als je zo veel mogelijk drempels weghaalt.
Adviezen aan culturele instellingen die meerdere keren tijdens deze 2 dagen werden geuit zijn: werk samen, investeer in jonge makers, zet niet alleen in op successen, durf risico’s te nemen, inspireer en experimenteer.
Nick Sherrard verwoordde het als volgt: “innovation is not a risk you take, it’s the way you manage future risks.” Als je nu niets met innovatie doet dan loop je in de toekomst tegen meer risico’s aan.
Onze digitale innovatie NEXT LEVEL streaming creëert een extra podium dat samenwerkt met het bestaande podium. Het nieuwe online podium is bedoeld voor instellingen en makers die hun artistieke werk goed willen bewaren en beschikbaar willen stellen voor bestaand en nieuw publiek.
Onlangs lanceerden wij voor onze cultuurklanten een testplatform en daagden hen uit om te gaan grasduinen in hun eigen kanaal en de uitgebreide mogelijkheden te ontdekken. Hun ervaringen, wensen en andere feedback gebruiken we om nog verder door te ontwikkelen op dit nieuwe online platform.
Een innovatie die toekomstige risicos’s verkleint maar vooral nieuwe dimensies in cultuurbeleving ondersteunt.
Wij zien een digitaal podium voor instellingen in de cultuursector als een grote kans om inclusiviteit te bevorderen. Jij ook? Bel of mail ons en wij komen graag fysiek bij je langs om te praten over mogelijkheden binnen jouw organisatie.